Groene banden bij Katsudo Kenpo

Gisterenavond, maandag 14 februari 2011, werden na een test van een uur twee van onze leerlingen gepromoveerd naar niveau 4, groene band. De test bestond uit een selectie van de zelfverdedigingstechnieken voor gele tot en met blauwe band, alle technieken van groen, en alle tot nu toe geleerde vormen en sets (12 in totaal).

Nadat dit allemaal was gedemonstreerd, werden de nieuwe banden op ceremoniele wijze uitgereikt. Zie hieronder de foto’s.


Katsudo Kenpo op het Nederlands Kampioenschap kata

Amper uitgeslapen van de Nieuwegein Awards van gisteren (zie mijn daarover) was het alweer tijd voor het Nederlands kampioenschap kata van de Kempo Associatie Nederland.

Deze keer vertrok ik niet met een delegatie naar dit kampioenschap, maar alleen als enige deelnemer van Katsudo Kenpo. De reden daarvoor is dat de organisatie besloten heeft om vanaf dit jaar geen onderverdeling in niveaus meer te maken. Het bondsbestuur wil op die manier aansluiten bij de manier waarop het wereldkampioenschap georganiseerd wordt. Naar mijn bescheiden mening zijn ze daarbij uit het oog verloren dat het wereldkampioenschap een heel andere doelstelling heeft dan het NK. Het wereldkampioenschap heeft namelijk naar mijn mening de bedoeling om uit te vinden wie de beste Kempoka ter wereld is, en daar past inderdaad geen onderverdeling in niveuas bij. Het Nederlands kampioenschap daarentegen dient daareentegen een veel beter doel als het bedoeld zou zijn om zoveel mogelijk Kempo-leerlingen de kans te geven een waardevolle wedstrijdervaring op te doen. En om te waarborgen dat iedere deelnemer een faire kans heeft om een prijs mee naar huis te nemen, vind ik onderverdeling in niveaus onontbeerlijk.

Zo lang daarvan geen sprake is, zijn wij voornemens om alleen zwarte band-dragers mee te laten doen aan dit toernooi omdat voor iedereen met een lagere band het bij voorbaat kansloos is dat er een prijs gewonnen wordt.

Het verloop van de dag heeft mij in die opvatting gesterkt. In de volwassen mannen divisie deden 12 personen mee. Eén met een oranje band en 11 met zwart. De oranje bander werd laatste. In mijn eigen divisie, mannen boven de 36 jaar, was het beeld niet anders. Eén witte bander, de rest was zwart, en de witte bander werd laatste.

Maar dat alles neemt natuurlijk niet weg dat ik mij uitstekend vermaakt heb, want onder de deelnemers bevindt zich inmiddels een flink aantal oude bekenden/vrienden waarmee dit jaarlijks weerzien altijd erg gezellig is.

Dat geldt niet in de laatste plaats voor mijn eeuwige rivaal Has van der Poel. Was ik hem vorig jaar nog op zowel de ongewapende als de gewapende kata met slechts tiende punten verschil te vlug af, dit jaar was het omgekeerd.

Bij de ongewapende kata koos ik ervoor, nadat ik dit onderdeel al drie jaar op rij gewonnen had met vorm 6, het een keer met vorm 4 te proberen. Deze onmenselijk lange vorm eiste zijn tol, waardoor ik tegen het einde van mijn vorm minder krachtig was dan in het begin en ook minder krachtig dan mijn bedoeling was. Dat koste mij enkele tiende punten waardoor Has deze keer het stokje over kon nemen.

Bij de wapenkata wist Has het deze keer ook beter te doen dan ik. Ik moet ook toegeven dat er van trainen van deze kata de laatste weken te weinig terecht was gekomen waardoor bij mij de routine ontbrak. Bij een lastige manoeuvre waarin ik de staf achter mijn rug om moet pakken, greep ik mis en moest ik herstellen hetgeen mij wederom de cruciale punten kostte.

De laatste foto, met Ernst Blikslager van Kamau Kenpo uit Rotterdam. Ernst wist in de divisie onder de 36 jaar beslag te leggen op de derde plaats, achter de broers Alireza en Mohammad Salehbeigy, wat zeker geen schande genoemd mag worden.

Ondanks de kritische noot dus toch weer een uitstekende dag beleefd. Hopenlijk volgend jaar wat wijzigingen in de organisatie, en dan kunnen we weer met een vol team aan dit evenement deelnemen.

Katsudo Kenpo bij de Nieuwegein Awards

Op zaterdag avond 5 februari 2011 werden voor het eerst in de geschiedenis de Nieuwegein Awards uitgereikt. In voorgaande jaren waren er voor sporters uit Nieuwegein met een bijzondere verdienste ook al prijzen, maar toen werd de uitreiking ervan gedaan op het jaarlijkse Sportgala, waar wij met Katsudo Kenpo meermalen genomineerd waren en één van onze leerlingen zelfs eens Jeugd-sportman van het jaar werd (E.B., 2007).

Het verschil tussen de Nieuwegein Awards en het Sportgala is dat er nu ook aan andere mensen die van betekenis zijn geweest in het afgelopen jaar, awards worden uitgereikt en niet meer alleen aan sporters. De aanpak is ook wat grootser geworden, wat resulteerde in een afgeladen Nieuwegein Bussiness Center.

Nadat de eerste Awards waren uitgereikt werd het muzikaal intermezzo verzorgt door niemand minder dan Jeroen van der Boom. Hoewel zijn muziek niet helemaal mijn smaak is, heb ik respect voor de manier waarop Jeroen van der Boom het publiek bespeelt en weet mee te krijgen. Zijn optreden was een feest!!

Dit jaar waren wij met twee Katsudo-ers tot de nominatie doorgedrongen. De eerste categorie waar we een deelneemster in hadden was die van Sportvrouw van het jaar. Ramona Bosman was in die categorie genomineerd vanwege haar prestaties op het wereldkampioenschap in Dublin in november 2010 en de diverse prijzen op nationaal die zij in 2010 won. Helaas was het niet genoeg voor de award, maar alleen al de nominatie betekent een mooie blijk van waardering.
Op de foto presentator René Hanssen die Ramona aankondigt.

De volgende categorie waar wij een (bij)rol in mochten spelen was die van sportman van het jaar. Niet voor de eerste keer was ik genomineerd voor die titel, en ook niet voor het eerst ging die titel aan mijn neus voorbij. Toch gold ook voor mij dat het al een hele eer was om genomineerd te zijn uit de vele kandidaten die voor deze categorie waren aangemeld. Daarnaast betekent het een extra stimulans om ook dit jaar weer voor een flink aantal titels te zorgen, zodat misschien volgend jaar mijn kansen beter zullen liggen.

De conclusie is dat het een zeer geslaagde avond was, helaas niet helemaal met het gewenste resultaat. We hebben lol gehad, we hebben wat waardevolle contacten ververst en we kijken alweer uit naar volgend jaar.

Zelfverdediging voor vrouwen, en waarom doe jij het niet?

Op zaterdag 29 januari 2011 had ik voor het eerst de eer om als gast-instructeur mee te mogen werken aan een workshop van MMAWomen. Deze club organiseert overal in Nederland regelmatig workshops zelfverdediging voor vrouwen, en dat doen ze geheel gratis. De workshops worden gegeven door Christian van der Sande en Robin Vader, die met een een flinke dosis humor het belang van zelfverdediging voor elke vrouw uitstekend weten te onderstrepen. Nu geven wij al jaren workshops en cursussen zelfverdediging voor vrouwen, maar toch heeft MMAWomen iets extra. Om de bekendheid van deze activiteit te vergroten slagen zij er keer op keer in om in de media aandacht te vragen voor de workshops waardoor een grote opkomst gegarandeerd is. Dat doen ze onder andere door bekende Nederlandse vrouwen te interesseren voor de workshops. Deze keer in Amsterdam waren onder andere weervrouw Helga van Leur, actrice Tanja Jess en zangeres Des’ray erbij om kennis te maken met de training in zelfverdediging.

Foto: Agaath en Marcel van Katsudo Kenpo met Tanja Jess.

De belangrijkste boodschap van deze workshops is: Zelfverdediging trainen is niet alleen noodzakelijk, maar het is ook erg leuk!!

Foto: Het instructeurs team van vandaag, samen met Des’ray en Tanja Jess.


Laatste foto: Niet alleen Marcel en Agaath waren erbij om van Kenpo Karate te onderstrepen hoe belangrijk zelfverdediging is, maar ook uit andere Kenposcholen waren vrouwen mee komen doen. Ebru Berberoglu (links, Action Kenpo Utrecht) en Nadine Leemeijer (rechts, Kenpo4U) met Agaath en Helga van Leur.

Kenpo seminars in België door Katsudo Kenpo

Op vrijdag 21 januari 2011 vertrok ik naar Frameries om daar bij hem thuis Gino Puzzo te ontmoeten. Gino had mij gevraagd om zaterdag en zondag seminars in Kenpo Karate te geven aan zijn leerlingen. Gino is met zijn school enige tijd gelden begonnen met het Parker systeem dat wij al jaren trainen. Collega’s Hans Hesselmann, Romano Michielsen en Michael Woudstra waren allen al eerder bij Gino geweest om zijn leerlingen bij te spijkeren in het Parker systeem, en nu kreeg ik dan de gelegenheid om daar iets aan toe te voegen.

Zaterdag ochtend begonnen we met een twee uur durend seminar over de verschillende soorten snelheid die een rol spelen in Kenpo. Fysieke snelheid, snelheid van waarneming en snelheid van reactie.

Daarna werd het grootste gedeelte van de middag besteed aan de technieken voor geel en oranje. Voor sommigen waren de technieken nieuw, voor anderen ging het meer om detaillering en verbetering. Tenslotte deed een groot aantal leerlingen een test voor gele of oranje band, die voor alle deelnemers positief verliep.

De avond brachten we door in een Chinees bufetrestaurant waar we werkelijk niets tekort kwamen. Niet alleen het eten was uitstekend, maar ook het gezelschap was bijzonder prettig.

De zondagochtend stond in het teken van vorm 7 (met twee korte stokken). Gino had mij gevraagd of ik iets aan vorm 7 wilde doen. Ik was toen nog in de veronderstelling dat die les voor zijn zwarte banders bedoeld was. Dat bleek echter niet het geval te zijn, alle niveaus deden mee. Deze ochtend bleek dat vorm 7 niet voor niets bij het niveau vierde dan hoort, de beginners hadden erg veel moeite om ook maar iets van de vorm op te pikken. Ik vormde dan ook al gauw de les om in een les over het uitvoeren van Kenpo-technieken, met stokken.

Alleen voor de gevorderden legde ik uit dat die technieken, achter elkaar uitgevoerd, vorm 7 zijn.

De rest van de dag werd gevuld met diverse technieken uit het paarse band niveau, en met een flink stuk van Lange vorm 2.

Een weekend met bijzonder veel trainingsuren (12 in totaal) werd afgesloten met een heerlijke couscous maaltijd bij Gino thuis bereid door zijn Algerijnse vrouw Fatia.

Foto: Giovanni, Marcel en Gino.

Evenementen rooster 2011

Hieronder staan alle toernooien (en eventueel andere evenementen) vermeld waar deelnemers vanuit Katsudo Kenpo aan meedoen. Hou deze pagina in de gaten omdat er ongetwijfeld nog updates komen.

6 februari 2011: NK Traditional KAN
Nederlands kampioenschap vormen en technieken van de Kempo Associatie Nederland. Er wordt slecht op één niveau gestreden, zodat wij ervoor hebben gekozen alleen een zwarte band deelnemer uit te vaardigen.

19 februari 2011: Marcel 20 jaar in training
Om te vieren dat Marcel in februari 1991, deze maand precies 20 jaar geleden, zijn eerste stappen in de Kenpo school van Hans Hesselmann in Utrecht zette, gaan we deze dag met de club een hapje eten en een drankje drinken. Train je Katsudo, meld je dan aan en kom mee!!

20 maart 2011: Seminar Frank Soto
Waarschijnlijk in Utrecht en/of Maarssen, details nog niet bekend.

27 maart 2011: Bondstraining van de KAN
Training in vormen lopen op toernooiniveau door verschillende instructeurs van de Kempo Associatie Nederland. In Merwestein, Nieuwegein.

10 april 2011: NK Fighting KAN
Nederlands kampioenschap sparren van de Kempo Associatie Nederland.

14 en 15 mei 2011: Seminars Larry Tatum
In Braine Le Comte, België. Wij gaan in verband met het WK van volgende week slechts één dag meedoen, maar uiteraard staat het een ieder vrij om langer te gaan.

22 mei 2011: NK Forms en Techniques IKKA
Nederlands kampioenschap vormen en technieken van de IKKA

26 t/m 29 mei 2011: WK Kenpo Karate IKKA
Wereldkampioenschap Kenpo Karate in alle onderdelen in Madrid, Spanje.

12/13 juni 2011: EK Hapkido
Europees kampioenschap Hapkido in Culemborg. Op dit moment nog niet bekend of er ook open divisies zijn waar wij aan mee kunnen doen.

20 november 2011: Vechtkunsten.nl
All style competitie in vormen en technieken.

Band examens bij Katsudo Kenpo

Deze week hebben wij het grootste aantal examens afgenomen in de geschiendis van Katsudo Kenpo. Maar liefst 20 leerlingen deden examen voor een nieuwe band, en allemaal met succes!

Op maandag 17 januari was het de beurt aan 10 kinderen die voor geel, oranje en paarse band opgingen.

Daarna kwam een groep volwassen leerlingen aan bod voor het paarse band examen.

Op woensdag waren de leerlingen er die eerder deze week niet konden, omdat deze leerlingen alleen op woensdag trainen.

Ook nu weer bestond de test, die ondere grote belangstelling werd afgelegd, uit de vereiste zelfverdedigingstechnieken, vormen en sets, maar ook uit sparren:

Het examen werd zoals bij ons gebruikelijk, afgesloten met het met blote hand breken van een vurenhouten plank.

De geslaagden met hun nieuwe banden:

Tenslotte promoveerden wij deze week Rick de Jong naar niveau 2, Bruin. Ook hier weer werden alle technieken voor het eigen niveau doorgenomen, en een selectie van alle technieken uit voorgaande niveaus. Op de foto: The Back Breaker.

Een ook deze test werd, na een stevige sparringspartij, succesvol afgesloten.

2011

Allemaal de allerbeste wensen voor 2011!! Dat het maar een mooi en sportief jaar mag worden.

Er staan dit jaar weer diverse mooie dingen te gebeuren.

We beginnen vanavond (3 januari) met de eerste trainingen van het jaar en dan op 17 en 19 januari alweer band-examens voor alle leerlingen die daar de afgelopen periode hard voor gewerkt hebben.

Dan ben ik op 22 en 23 januari seminars aan het geven in België bij Gino Puzzo.

Op 29 januari mag ik als gast-instructeur meedraaien tijdens een mma-women seminar in Amsterdam, waar (GRATIS) een workshop zelfverdediging voor vrouwen wordt gegeven. Lees alle informatie op http://www.mmawomen.nl/ en schrijf je in om mee te doen.

Vervolgens is op 5 februari het sportgala van Nieuwegein, waar weer een aantal van onze leerlingen kandidaat is voor de titel sportman of -vrouw van het jaar!!

De laatste vermelding voor nu is het IKKA Wereldkampioenschap Kenpo karate dat van 26 t/m 29 mei wordt gehouden in Madrid, Spanje.

Kortom er is weer genoeg te doen dit jaar!!!

Ik zie jullie graag allemaal op de mat of in de zaal,
Marcel

Wisselbeker voor de beste Jeugdploeg uitgereikt

Alweer een week of wat geleden berichtte ik over de vechtkunsten.nl competitie waar ons team het weer uitstekend gedaan had. Onder andere werd de wisselbeker veroverd voor de best presterende jeugdploeg van het toenooi, wat met 24 deelnemende scholen een topprestatie genoemd mag worden.

Gisterenavond woensdag 22 december 2010, na de laatste training van het jaar, was het tijd voor de uitreiking van die beker, met de naam van onze school erin gegraveerd.

We kijken terug op een bijzonder en succesvol jaar dat zeker een mooi vooruitzicht geeft op 2011, het jaar waarin Katsudo Kenpo het 5-jarig bestaan zal vieren.

Meer over de lustrum-activiteiten zal hier op de blog bekendgemaakt worden, hou deze plek daarom in de gaten!!

Rest mij iedereen een prachtige kerst en een knallend begin van 2011 toe te wensen. TOT VOLGEND JAAR, eerste training weer op 3 januari.