MMA versus Kenpo

door Zoran Sevic, vertaald door Marcel de Jong

Wie van jullie heeft wel eens een mooie techniek video gezien waar kritiek op kwam van de zogenaamde MMA/BJJ experts? Een veelvoorkomende kritiek op een gedemonstreerde zelfverdedigingstechniek is: “Aanvallers staan niet stil terwijl je ze slaat”. Of wat denk je van: “Als dat echt zou werken, dan zou het in de ring ook wel gebruikt worden”. Laten we aan dat soort kritieken voor eens en voor altijd een einde maken.

Stilstaan
Dit is het eerste punt waar al die zogenaamde experts in MMA en BJJ over klagen. Als ze een video van een techniek zien, wordt die altijd uitgevoerd op een student die daar maar staat. Nu vraag ik je, als je een BJJ ontsnapping leert vanuit de mount-positie, werkt de partner dan mee? Natuurlijk doet hij dat, hoe kun je ooit de techniek leren als de persoon die bovenop je zit gaat tegenwerken. Je leert zelfs verschillende manieren om te ontsnappen. Waarom? Omdat dat je meer opties geeft als de persoon tegenwerkt.
Kijk eens naar wat video’s waarop uitgelegd wordt hoe een mount-ontsnapping werkt. Je zult zien dat de partner tijdens de demonstratie meewerkt, net als in de kenpo video’s. In plaats van daar te staan en zich te laten slaan, liggen ze daar maar terwijl iemand ze heen en weer trekt. Als iemand tegenwerkt, dan werkt de techniek niet meer precies zoals ‘ie wordt aangeleerd. Dus moet je leren de techniek aan te passen.

Onrealistische aanvallen
“Niemand valt op die manier aan”. Ja, dat klopt. Niemand doet een doorgestapte stoot alsof ‘ie Frankensteins monster is en laat dan z’n arm staan terwijl je hem helemaal los slaat. Maar natuurlijk blijft er ook niemand rustig op je zitten terwijl je probeert ze eraf te gooien. Alles in de vechtkunst heeft een startpunt. In Parker’s Kenpo wordt het de ideale fase genoemd. In ons systeem noemen we alleen de basis technieken. Anderen hebben er andere namen voor. Als je een techniek leert, leer je ‘m op een manier die een beginner kan. Beginners moeten zich een veelheid aan vaardigheden eigen maken die niet kunnen worden geleerd als iemand ondertussen probeert je kop eraf te slaan. Dus ja, de aanvallen zijn onrealistisch in het begin. Maar ook als je verder komt, blijf je gebruik maken van de ideale fase. Als je de techniek wilt perfectioneren, zul je nog steeds in die modus trainen. Natuurlijk, als dat de enige manier is waarop je traint, is dat een probleem.

Voor wat betreft de video’s waarin je alleen dat ziet, daar is een reden voor. Er zijn 2 soorten video’s te vinden. Er zijn instructievideo’s en er zijn demo’s. Demo’s zijn bedoeld om er goed uit te zien, niet als een rel (hoewel dat soms niet te voorkomen is). Vaak zijn ze gericht op niet-vechtkunst-beoefenaars en hebben daarom veel flitsende acties voor reclame doeleinden. Instructievideo’s gaan meestal over de ideale fase. Dat is vooral omdat iedere andere vorm van instructie alleen in persoon kan worden geinstrueerd, en niet vanaf een video.

Echte training
Sparren in alle vormen is erg belangrijk voor ieders training. Sommige systemen kunnen beter “echt” getraind worden dan andere. BJJ, MMA en boksen zijn er 3 die bedoeld zijn als een vechtsport. Daardoor is “echte” training makkelijk te realiseren. Maar hoe zit het dan bij de vechtkunsten die zich meer op zelfverdediging richten, zoals Kenpo? Hoe kun je de meer destructieve technieken trainen? Je kunt in een training niet iemand in een oog steken, knietjes geven, op voeten stampen en naar de keel slaan. Dus in die systemen sparren we op een manier die zoveel mogelijk bijdraagt aan de training, maar die de deelnemers veilig houdt. In veel gevallen worden de technieken aangepast zodat ze niet veel meer op zelfverdediging lijken. Dat is de reden dat je die technieken in een MMA gevecht niet ziet.

Conclusie:
MMA is een vechtsport. Het heeft zich behoorlijk ontwikkeld in een korte tijd. Toen het begon was er een kenpoka, Keith Kackney, die vocht in UFC 3 en nog drie toernooien daarna. Toen was het gewoon een (min of meer) vriendelijke samenkomst van vechters. Die mannen gingen de ring in om te testen wat ze konden. Tegenwoordig zijn het echte atleten en ik zou nooit tegen een van die figuren willen vechten in welke gelegenheid dan ook (op straat of in de ring). Braziliaans Jiu Jitsu heerst op de grond. Ik weet dat ik het moeilijk krijg als één van die Boa Constrictors met handen en voeten me op de grond te pakken krijgt. Maar zelfverdediging gaat niet alleen over een één-op-één gevecht. Het gaat ook over heel veel variabelen die in de vechtsport niet aanwezig zijn. Omgeving, meerdere aanvallers, wapens en nog veel meer. Met andere woorden vechtsport en zelfverdediging zijn appels en peren.

Oorspronkelijk gepubliceerd op: www.kenpothoughts.com

Vechtkunsten.nl seminar 25 maart 2012

Op 25 maart organiseert de Vechkunsten.nl het Vechtkunsten Seminar. Het is een spin off van het jaarlijks terugkerend all style martial arts event, de Vechtkunsten.nl Competitie. Het seminar bestaat uit vijf workshops met grootheden uit kungfu, pentjak silat, close combat, capoeira en American kenpo. We verwachten 200 deelnemers. Kom ook, toegang vanaf 16 jaar, entreekosten 10 euro.

Programma Seminar Vechtkunsten.nl 2012
tijd:
11:30 Sporthal open/deelnemer inschrijvingen
12:30 Opening en warming up
12:45 Capoeira door Mestre Picapau
13:30 American Kenpo door Marcel de Jong
14:15 Kungfu door Sijou van der Spek
15:00 Pauze
15:30 Close combat door Michael Pickartz
16:15 Pentjak Silat door Perry Copiens
17:00 Sluiting

Alle up to date informatie: www.vechtkunsten.nl

NK Traditional van de KAN

Op zondag 5 februari 2012 vond het jaarlijkse Nederlands Kampioenschap  plaats van de Kempo Associatie Nederland.

Jaap en Marcel deden met dit kampioenschap mee. Jaap alleen met een ongewapende kata en Marcel met zowel Gewapend als ongewapend.

Met een uitstekende Vorm 5 wist Jaap een derde plaats te veroveren. Marcel werd in die divisie tweede met Vorm 6. Net als vorig jaar won Has van de Poel deze divisie.

Bij de wapenkata wist Marcel de eerste plaats terug te veroveren van Has van de Poel, die vorig jaar de titel won.

Dit is het vierde jaar op rij dat Has van de Poel en Marcel in zowel wapens als ongewapende de hoogste twee plaatsen lop het podiun innamen. Ik ben benieuwd of we volgend jaar ons lustrum kunnen vieren.

 

Foto’s met dank aan Eveline Stephanus.

Je stand is je eerste techniek

door Mike Vassolo, vertaald door Marcel de Jong, oorspronkelijk gepubliceerd in 1996

Ik ben altijd verbaasd als vechtsporters van ieder niveau zo weinig aandacht besteden aan de beheersing van hun basis gevechtsstanden. Ze besteden uren aan het drillen van hun blokkeringen, stoten en trappen, maar ze beginnen te gapen als ze alleen al denken aan het besteden van een zelfde hoeveelheid tijd aan het analyseren en oefenen van hun standen.

Misschien geloven ze dat ze met de flitsende cominaties die ze beheersen al meesters zijn over hun standen. Maar dat is een gevaarlijke aanname, omdat je vaardigheid in je standen waarschijnlijk pas echt getest wordt als je wordt aangevallen in het echte leven. Dan is het overal te laat voor, behalve voor spijt.

Als je denkt dat ik het belang van perfecte standen overdrijf, stel je dan eens voor terug te slaan bij een aanvaller terwijl je lichaam wiebelt en op en neer gaat. Het resutaat zou hooguit matig zijn, omdat als je geen solide platform hebt om vanaf te vuren, zul je ook geen krachtige wapens hebben om jezelf mee te verdedigen. (Dat is waarom vegen zo effectief zijn bij het verstoren van een aanvaller. Je kunt immers niet vechten als je aan het vallen bent.)

Als je wordt aangevallen, moet je dus automatisch een goede gevechtsstand aannemen, of je kunt niet eens beginnen met een effectieve tegenaanval. Dat is waarom je stand de eerste en belangrijkste techniek is in zelfverdediging.

Natuurlijk is er veel meer over stande te vertellen dan alleen hoe en waar je je voeten neerzet. Alle goede standen moeten stabiel zijn, vloeiend, flexibel en bruikbaar in verschillende situaties. Een stabiele stand stelt je in staat om een aanval af te wenden om daarna terug te komen met een tegenaanval van solide blokkeringen stoten en trappen. Een vloeiende stand laat je snel bewegen, behendig zijn en geeft balans in alle richtingen. Flexibiliteit laat je snel wisselen van de ene stand in de andere met balans en controle. Een stand die in veel situaties bruikbaar is geeft je de mogelijkheid om met kracht je hardste wapen af te leveren vanaf beide zijden van je lichaam, zonder te vroeg te laten zien wat je gaat doen.

Omdat de beste basis, als een fundering, eenvoudig is, hoef je maar een handjevol standen te beheersen die effectief zijn gebleken in reële situaties. De twee belangrijkste standen zijn de paardstand en de neutrale boogstand. In de praaktijk kun je een krachtige en vaardige vechter worden als je de tijd neemt om die twee basistanden je eigen te maken.

Het perfectioneren van de overgang van paardstand naar neutrale boog en terug zal je veel leren over de manier waarop je kracht kunt overbrengen op een manier die je innerlijke kracht eruit laat komen. Je zult dan met je hele lichaamsgewicht slaan in plaats van alleen met je hand, voet, elleboog of knie. Natuurlijk zijn er veel meer standen die je wilt beheersen om je mogelijkheden in het gevecht uit te breiden. Ik heb ondervonden dat de kraanvogelstand, de katstand, de twiststance en de reverse bow allemaal zeer bruikbaar zijn onder bepaalde omstandigheden.

Tenslotte moet je vooral onthouden dat als je niet genoeg aandacht besteed aan het perfectioneren van je standen, je nooit de vechter zult worden die je had kunnen zijn, ongeacht hoe goed je nu al bent. Dat is waarom je stand je eerste techniek is, niet alleen als je een beginner bent, maar ook als je een geoefend vechter bent. Dus van nu af aan, werk je aan je standen tot ze net zo vol van vechtlust als al je andere technieken zijn.

Nieuwegein Awards, deel 2

In aanvulling op de Blog van gisteren over de Nieuwegein Awards, hierbij de officiele juryrapporten, en nog wat foto’s:

Categorie 2 – Sporttalent v.h. Jaar 2011 – door Helen van den Berg (21.05 uur)

Dit nog maar 10-jarige talent is pas een paar jaar actief in zijn tak van sport. In 2011 sleepte hij tijdens de Nederlandse Kampioenschappen diverse medailles in de wacht, waaronder 2 gouden en 1 bronzen. Zijn grootste en belangrijkste resultaat behaalde hij op het Wereldkampioenschap in mei jl. in Madrid. Op alle drie de onderdelen waar hij aan deelnam, kata, zelfverdediging en sparren behaalde hij gouden medailles. Voorwaar een prestatie van wereldformaat.
De sportjury wil hem stimuleren in zijn doel zich verder te ontwikkelen en te streven naar het hoogste haalbare. Daarom kent de jury de award voor het Sporttalent van het jaar 2011 toe aan Kenpo Karateka: Michael Ray Rozengarden

Categorie 6 – Sportman van het Jaar 2011 – door Ton Bothoff (NV Ngeinse SportinrichtingenMerwestein)
(21.33 uur)

Deze 4de Dan rijkserkende leraar vechtsporten werd in 2011 voor de 6de keer wereld-kampioen op het onderdeel gewapende kata. Ook won hij de titel Grand Champion door de winnaars van de andere divisies tijdens dat WK te verslaan. Op het Nederlands Kampioenschap Traditional, het NK Sparren en het toernooi van vechtkunsten behaalde hij op meerdere onderdelen zilveren medailles. Onder zijn leiding won de ploeg van Katsudo Kenpo, uit een veld van 26 deelnemers, ook nog eens de wisselbeker voor beste vechtkunstschool.
Op grond van zijn aansprekende prestaties is de sportjury van mening dat de prijs van Sportman van het jaar 2011 moet worden toegekend aan Kenpo Karateka: Marcel de Jong


Katsudo Kenpo bij de Nieuwegein Awards

Voor de tweede keer werden dit jaar de Nieuwegein Awards uitgereikt. Onderdeel daarvan zijn de sportprijzen die daarvoor al meer dan 15 jaar elk jaar werden toegekend op het Sportgala.

Bij de award voor het Sporttalent van 2011 was dit jaar Michael Ray Rozendarden genomineerd, naast een jongen die aan atletiek doet en een meisje van rolschaatsvereniging KRC Rolling. Bijzonder trots waren we dat Michael Ray de award in ontvangst mocht nemen uit handen van wethouder van Sport, Helen van den Berg.

Bij de verkiezing van de sportman van het jaar 2011 waren we er al trots op dat twee Katsudo sporters genomineerd ware, Rick de Jong en Marcel de Jong. De derde genomineerde was een Jiu Jitsuka. Zeer vereerd waren we dat de jury Marcel aanwees als Sportman van het jaar 2011 van de gemeente Nieuwegein.

Met de toekenning van 2 awards aan onze Katsudo sporters was de uitreiking van de Nieuwegein awards dit jaar meer dan succesvol. Het is dan ook een enorme stimulans om dit jaar nog harder te proberen om mooie prestaties neer te zetten op de evenementen waar we aan meedoen.

Nieuwe blauwe en bruine banden bij Katsudo!

Op maandag 23 januari 2012 was het weer eens examentijd bij Katsudo Kenpo. Een zestal leerlingen deed examen voor een nieuwe band en daarmee een nieuw niveau in de training. Bijzonder vereerd waren we met de komst van collega instructeur Bob Hessel die kwam kijken hoe het examen verliep.
In totaal werden een kleine 50 zelfverdedigingstechnieken gedemonstreerd en werden alle vormen en sets gedaan tot aan het niveau waarvoor getest werd. Behalve een test van de vaardigheden van de examenkandidaten, beschouwen we dit ook als een test van ons als instructeurs. Hebben we aan alle onderdelen de afgelopen tijd voldoende aandacht besteed? Daarbij bleek dat alle examenkandidaten een prima vooruitgang in bewegingsniveau toonden, maar ook dat we kennelijk de komende tijd meer aandacht moeten besteden aan het herhalen van de oude stof. Het is immers de bedoeling dat er steeds nieuwe technieken worden bijgeleerd, zonder dat de oude stof vergeten wordt. Voor het zwarte band examen moeten immers alle 154 zelfverdedigingstechnieken die het Kenpo-systeem omvat worden getoond.

Dat neemt echter niet weg dat we zeer tevreden zijn over inzet en prestaties van de kandidaten, en ze zijn dan ook alle zes geslaagd!! Gefeliciteerd met de prestaties en op naar het volgende niveau!!


Eén van de laatste onderdelen van het examen is (bijna) altijd een rondje sparren met ondergetekende. Hier zien we Brenda in actie.


Om te besluiten met een breektest. De techniek waarmee gebroken moet worden wordt moeilijker naarmate de band hoger wordt, en ook het te breken materiaal wordt lastiger (zie verderop).


En dan de bandceremonie. Hier Jimmy, Chantal, Ramon en Brenda bij het omdoen van de nieuwe band.


Arnold breekt een bouwsteen van cellenbeton.


De geslaagden voor het bruine band examen, samen met de examinatoren. Marcel, Willem, Arnold, Agaath en Bob.

Foto’s met dank aan Inge Zimmerman van Woesik en Martin Siemonsma.

Sportprijzen Nieuwegein 2011


Op zaterdag 28 januari 2012 worden voor de tweede keer de Nieuwegein-awards uitgereikt. Voorheen waren dat de sportprijzen die bij het jaarlijkse sportgala werden uitgereikt, maar sinds vorig jaar zjin deze gecombineerd met andere jaar-awards zoals de ondernemer van het jaar, de Nieuwegeiner van het jaar en het evenement van het jaar.

Dit jaar zijn maar liefst drie van onze leerlingen genomineerd voor de prijzen. Allereerst is dat Michael Ray Ropzengarden, onder andere in verband met zijn topprestaties op het wereldkampioenschap in Madrif vorig jaar. Ten tweede is dat Rick de Jong, voor eveneens een eerste plaats op het WK en nog diverse andere prijzen op de toernooien waar we aan meededen. En als derde is dat Marcel de Jong, voor de titel grand-champion op het WK in Madrid.

We zijn er trots op dat we drie afgevaardigden op het gala mogen presenteren en we hopen natuurlijk dat er één of twee titels ook daadwerkelijk onze kant op komen.

Wie dat wil komen zien kan kaarten voor het gala kopen. Zie de website www.nieuwegeinawards.nl voor alle details. LET OP: In de Molenkruier van 18 januari komen kortingsbonnen te staan voor kaarten voor het gala. Onderdeel van het gala zal een miniconcert van René Froger zijn, dus een mooio feestje wordt het vast weer.

Open Nederlands Kampioenschap Hapkido, 15 april 2012

Op 15 april 2012 worden voor de 10e keer in Culemborg de Open Nederlandse Kampioenschappen Hapkido georganiseerd. Al vier keer eerder deden wij met ons eigen Kenpo mee aan de open divisie en werden al flink wat prijzen in de wacht gesleept.

Ook deze keer willen we weer mee gan doen. De bedoeling is dat je een aantal zelfverdedigingstechnieken laat zien met 1 aanvaller. Die aanvaller moet van (ongeveer) je eigen niveau zijn. Verder wordt op dit kampioenschap altijd het onderdeel verspringen gehouden. Dat houdt in dat je zo ver mogelijk springt, met een rol er achteraan. Je krijgt drie pogingen, de verste telt. Neem contact met ons op als je mee wil doen.

Wereldkampioenschap Kenpo Karate, 3 t/m 6 mei 2012

Van 3 tot en met 6 mei 2012 is er weer een Wereldkampioenschap Kenpo Karate dat jaarlijks wordt georganiseerd onder de naam: International Karate Championship (IKC). Deze keer is het evenement in Utrecht, dus voor iedereen kans om een keer mee te doen.

Zie voor alle informatie en inschrijfmogelijkheden: www.ikc2012.com.

Let op: Als je inschrijft voor 1 maart krijg je korting op het inschrijfgeld.

Heb je vragen over de inschrijving, neem dan contact op met je leraar.