|
Het belang van voetenwerk en positionering |
|
In onze training concentreren we ons vaak zodanig op het bovenlijf dat we het belang van goed voetenwerk en positionering verwaarlozen. We richten ons volledig op blokkeren of stoten en vergeten waar onze voeten zouden moeten zijn, terwijl onze aandacht zich eigenlijk op het geheel zou moeten richten. Er bestaat immers een symbiotische relatie tussen ons boven- en onderlichaam, zodat bij het ontbreken van een degelijke afstemming daartussen, geen goed resultaat kan worden bereikt. Dit is van groot belang in onze training om een voordelige positie te kunnen behouden zodat vanuit die positie op de juiste manier technieken kunnen worden uitgevoerd. Juiste training en oefening zal uiteindelijk de meest effectieve resultaten opleveren. Oefening baart kunst zeggen ze wel eens, maar dat zou ik willen nuanceren. Juiste oefening baart kunst. Onjuiste oefening zal resulteren in slechte uitvoering van techniek en in slechte gewoonten die tot desastreuze gevolgen kunnen leiden als het geleerde ooit in de praktijk zal moeten worden toegepast ter zelfverdediging. |
Rob Broad | |
De reden dat we trainen is dat we de principes waarop onze zelfverdediging is gebaseerd in ons geheugen gegrift raken en als het ware onze tweede natuur worden. In onze vechtkunst borduren we voort op wat we hebben geleerd. Daarom is het zo belangrijk om de basis op een juiste wijze aangeleerd te krijgen in de eerste fase van de training. Dat wat in die eerste fase is aangeleerd nemen we immers mee in onze verdere training, en als gevorderde bewegingspatronen worden gebaseerd op een mogelijk onjuist aangeleerde basis, zullen ook deze bewegingspatronen weer onjuist worden uitgevoerd. Het klok principe is een van de eerste dingen die men als nieuwe student krijgt aangeleerd. Hierbij visualiseert men zichzelf op de wijzerplaat van een klok, waarbij de kijkrichting naar 12 uur is. Met dat in gedachten, is 6 uur recht achter je, 3 uur rechts, 9 uur links en alle andere cijfers op de klok in hun respectievelijke positie. Dit principe wordt gebruikt bij het aanleren van vormen en sets om aan te geven in welke richting je zou moeten bewegen of kijken. Bijvoorbeeld de eerste beweging in korte vorm 1, is een stap met de linker voet naar 6 uur in een neutrale boogstand terwijl een binnenwaartse blokkering wordt uitgevoerd. Veel mensen concentreren zich op de uitvoering van het blok, zonder zich om de stand van de voeten te bekommeren, maar de stand is minstens even belangrijk. De kijkrichting zou naar 12 uur moeten zijn, maar bij een onjuist toegepast voetenwerk, zou je evengoed naar 11 uur kunnen kijken na de eerste stap, en naar 1 uur na de tweede. Dat zou het gehele vervolg van de vorm frustreren zodat nooit een juiste uitvoering van de vorm mogelijk zou zijn. Goed voetenwerk en positionering zorgen ervoor dat bepaalde voordelen op een tegenstander kunnen worden behouden. Door een juiste neutrale boogstand wordt bijvoorbeeld je diepte en wijdte aangepast aan de positie van je tegenstander. Dat betekent dat je door de positie van je lichaam een smaller doel presenteert aan de tegenstander, en daardoor geef je de tegenstander minder doelen en reduceer je het door jou te verdedigen oppervlak. De neutrale boogstand is een comfortabele gevechtsstand. De voeten zouden zich ongeveer op schouderbreedte moeten bevinden met het lichaamsgewicht gelijkelijk verdeel over beide benen. De achterste voet is zodanig gepositioneerd dat deze ongehinderd voorwaarts kan bewegen. Door de benen niet teveel te strekken wordt de balans bewaard. Een verstoorde balans geeft de tegenstander een voordeel op je doordat je makkelijker omver kunt worden gelopen of gegooid. Meer traditionele vechtkunsten hanteren diepere standen, met minder balans en meer open doelen, en bovendien een aanmerkelijk verminderde mobiliteit dan in de neutrale boogstand het geval is. Een bewegend doel is altijd lastiger te raken dan een stilstaand doel. Met dat in gedachten, is het niet meer dan logisch om aandacht te besteden aan het voetenwerk als je voortaan in een neutrale boogstand stapt. Als je dat niet op de juiste manier doet, verlies je alle voordelen die kunnen worden behaald met een goede neutrale boogstand. Economisch bewegen is een ander principe dat in onze vechtkunst wordt geleerd. Eenvoudig gezegd, komt het erop neer dat we streven naar maximale resultaten van onze inspanningen. Voetenwerk en positionering zijn van groot belang met betrekking tot het behalen van een maximaal resultaat bij de juiste uitvoering van de technieken. De plaatsing van je voeten bepaalt immers de positie van je lichaam in relatie tot de tegenstander. De positie van je lichaam bepaalt vervolgens welke opties voor wat betreft de uit te voeren techniek je hebt in die bepaalde situatie. Dat kan een slag, een worp of eenvoudig een ontwijking zijn. Het idee is om zodanig te manoeuvreren dat de positie wordt verkregen die het best in de situatie past. Bij de uitvoering van de techniek Sword of Destruction is het bijvoorbeeld belangrijk om na de trap in het kruis een zodanige positie wordt aangenomen dat de slag naar de nek kan worden gegeven onder gebruikmaking van de draaiing van het lichaam om bij te dragen aan de kracht van de slag. Dit is wat deze techniek anders maakt de haar zustertechniek Delayed Sword. Als je na de trap in een zodanige positie terecht komt dat je al teveel naar links bent gedraaid, kun je geen draaiing meer worden benut om kracht bij te zetten aan de slag. Je moet dus een positie aannemen waarin het fysiek mogelijk moet zijn om na de trap terug naar links te draaien, of je moet vertrouwen op de brute kracht van de slag zonder dat gebruik wordt gemaakt van de draaiing. Zonder deze draaiing zal de zwaardhand niet erg “Destructive” zijn. Bij de uitvoering van een zogenaamde C-stap om een tegenstander naar de grond te brengen, is het van het grootste belang om het voetenwerk goed uit te voeren. Anders zul je uitsluitend moeten vertrouwen op de brute kracht in de uitvoering vna de techniek. De C is afgeleid van de weg die je voet aflegt. Je tekent met je voet als het ware een C op de grond. Dit dient een tweeledig doel. Ten eerste omcirkel je met deze beweging het obstakel dat meestal bestaat uit het been van de tegenstander. Ten tweede positioneer je op deze manier je lichaam zodanig dat de voordeligste positie wordt bereikt. Je been belandt achter het been van de tegenstander terwijl je heup tegen de heup van de tegenstander staat, zodat je lichaam als ondersteuning kan dienen. Eenmaal in de juiste positie gaat het nog slechts om eenvoudige mechanica. Je stoot je been achterwaarts door het been van de tegenstander terwijl je heup als ondersteuning fungeert. Als dit juist wordt uitgevoerd, kost dit vrijwel geen kracht omdat je kunt vertrouwen op de fysica van de techniek in plaats van brute kracht alleen. Een ander voorbeeld hoe voetenwerk en positionering een techniek kan beinvloeden is re vinden in de techniek Five Swords. Als bij de opstoot naar het middenrif de linker voet niet wordt verplaatst, wordt het vrijwel onmogelijk om de techniek te eindigen omdat het fysiek niet mogelijk is om dan de linker zwaardhandslag in de nek te geven. De bedoeling van de minieme verplaatsing van de linker voet met de opstoot is om een zodanige positie te krijgen dat toegang mogelijk wordt tot de linkerkant van het lichaam ban de tegenstander. Als je dat achterwege laat, zul je geen toegang hebben tot het gewenste doelgebied voor de resterende slagen in de techniek. Als het streven erop gericht is de best mogelijke ingang, in dit geval de meest wenselijke weg van het wapen naar het doel, te bewerkstelligen, moet aandacht worden besteed aan een juiste positionering. Als je de tegenstander wilt benaderen onder een hoek waarin hij zo min mogelijk zicht op jou en je doelen heeft, bijvoorbeeld om hem van achter te benaderen, dan is aandacht aan het voetenwerk voor die manoeuvre essentieel. Als je een positie wenst waar de tegenstander je niet kan raken (zone of sanctuary) ben je wederom afhankelijk van het voetenwerk dat je daar zal moeten brengen. Ongeacht de techniek of de manoeuvre, hangt alles af van voetenwerk en positionering. Om een adequate vechtkunstenaar te worden moet je je dus niet alleen concentreren op het bovenlijf, maar ook op het onderstel. Hoewel het belang van een goed blok niet moet worden onderschat, is minstens even belangrijk om zeker te stellen dat je positionering zodanig is dat het blok zijn maximale effect kan bereiken. Waar je voeten gaan, gaat de rest van je lichaam meestal achteraan, dus houdt bij de training in vormen of technieken altijd in gedachten waar je voeten zijn en hoe je lichaam is gepositioneerd. Anders zul je het altijd slechts half goed hebben. © Rob Broad, Georgia Kenpo Karate |
||
Katsudo Kenpo, Voermansweide 1, 3437 DG Nieuwegein, 030-2448473, info@katsudokenpo.nl |